|
Collega's over... Tweetalig onderwijs |
Kunnen jullie in het kort uitleggen wat tweetalig onderwijs inhoudt?
Wij kennen sinds 2006 TTO op het vwo. In de onderbouw word je vanaf de brugklas ondergedompeld in de Engelse taal door middel van het aanbieden van verschillende schoolvakken in het Engels. Vanzelfsprekend wordt het vak Engels ook in het Engels gegeven. We noemen de didactiek die daarbij gebruikt wordt CLIL. CLIL staat voor Content and Language Integrated Learning. Dit betekent dat het vak gebruikt wordt om de taal te leren en vice versa. Dit vraagt om diverse didactische werkvormen waarbij de leerlingen gestimuleerd worden Engels met elkaar te spreken. Om dit goed te kunnen doen, moet je als TTO-docent minimaal de opleiding Cambridge Advanced English (CAE) met goed gevolg hebben afgerond. De meesten hebben zelfs het hogere Cambridge Proficiency English (CPE) gedaan.
Hoe ziet tweetalig onderwijs er uit in de bovenbouw?
In de bovenbouw wordt het aantal vakken in het Engels minder. Er moet immers naar een Nederlandstalig examen toegewerkt worden. In het vijfde en zesde leerjaar van TTO volgen de leerlingen in plaats van ‘gewoon’ Engels 5 uur per week het vak IB English A: Language and Literature van het IBO (International Baccalaureate Organisation). Dit is de internationale tegenhanger van de Britse A-levels en wordt vooral op internationale scholen aangeboden, maar ook steeds vaker op Britse scholen. Binnen het vak IB English wordt een sterk appèl gedaan op het analytisch en kritisch denkvermogen van de leerlingen. De academische vaardigheden die binnen dit vak worden opgedaan en het niveau van Engels dat de leerlingen hiervoor nodig hebben, zijn van grote waarde voor de veelal Engelstalige opleidingen en Engelstalige boeken die leerlingen bij hun vervolgstudies tegenkomen. In klas 6 wordt IB English afgesloten met een internationaal examen.
Gaat tweetalig onderwijs enkel over taal?
Naast de academische vaardigheden en het beheersen van de Engelse taal op een hoog niveau is wereldoriëntatie en interculturele competentie binnen TTO belangrijk. Nog explicieter dan in het bestaande curriculum is er bijvoorbeeld aandacht voor de Europese en wereldpolitiek. Zo wordt het vak EIO (Europese en Internationale Oriëntatie) gegeven in klas 1 t/m klas 4 TTO. Thema’s die hierbij aan de orde komen zijn onder andere United Nations, Sustainability, Technology and Lifestyle en Global Citizenship. Doelstelling hierachter is om leerlingen ervan bewust te maken dat ze niet alleen een inwoner van Nederland zijn, maar ook van Europa en de wereld. Ze worden opgeleid tot grensverleggend wereldburger, toegerust op internationale studies en werkplekken.
Waar kunnen collega’s meer informatie vinden over tweetalig onderwijs?
Meer informatie is te vinden op www.nuffic.nl, www.ibo.org, www.ikkiestto.nl, www.ulenhof.nl en bij de Doetinchemse collega’s Lenny Derksen (IB-coördinator) en Chris van Klompenburg (TTO-coördinator). |
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2017, Achterhoek VO. Alle rechten voorbehouden. |
|
|
|